Mario Clone Update 4

5SD022

Det här var den sista veckan innan deadlinen för den här uppgiften och det känns som jag har gjort mycket sen förra uppdateringen. Jag har nu flera states, när man startar programmet så kommer man till MenuState. På den skärmen står det bara spelets titel och om man trycker enter så hoppar man in i gamestate. Eftersom jag missade Jerrys lektion på SDL_TTF så hade jag mycket problem med att faktiskt få text på skärmen, men efter några timmar så lyckades jag äntligen skriva ut text på skärmen. Jag skriver också ut text i GameState, texten är relativ till kameran vilket gör det till en HUD, På texten står det vilken nivå man är på och hur många liv man har kvar.

När man dör så kommer man till en till ny state, DeadState. DeadState tar också in hur många liv spelaren hade i gamestate och drar minus ett på det numret. På deadstate skärmen spelas lite ljud och man kan trycka enter för att försöka om på den nivån man var på. Just nu så finns det två nivåer i spelet. Man kommer till nästa nivå när spelaren har kommit över en viss längd. På banorna så har jag markerat det så att man kan se vart målet är.

För att fienderna inte skulle ramla ner för plattformarna så la jag till en ny klass som jag kallar enemyturnpoint, det är egentligen bara ett osynligt block som gör så att fiendernas turn metod kallas när de två kolliderar. Detta fungerar inte jättebra på nivå två där fienderna ofta ramlar ner, men det fungerar bra på den första.

Leave a comment